Det er stas å være i Cannes med en film som vekker så mye oppmerksomhet for sitt innhold, sier Ruben Thorkildsen i Ape&Bjørn som er i Cannes som samprodusent på den kenyanske filmen Rafiki som vises i Un Certain Regard-programmet. Det er en film som har vakt en viss oppsikt og kontrovers på grunn av sitt kjærlighetsbudskap.

Ruben Thorkildsen.jpg

Siden han var 23 år har Ruben Thorkildsen jobbet med film hver dag. Festivaler er heller ingen ukjent materie for ham, etter at regissør Martin Lunds Mer eller mindre mann, produsert av Thorkildsen, vant to priser på filmfestivalen i Karlovy Vary og barneserien Kampen fikk Prix Jeunesse i München i 2014.

Til Cannes med forbudt film

Til årets filmfestival i Cannes kommer han med den kenyanske regissøren Wanuri Kahius film Rafiki, som betyr venn. Den er samprodusert av Thorkildsen, og kollega Verona Meier og deres produksjonsselskap Ape&Bjørn gjennom Sørfond med Cape Town-selskapet Big World Cinema. Det er den første kenyanske filmen noensinne som blir vist i Cannes og er en historie om Kena og Ziki, to kenyanske jenter. I det landet heter det at «Snille jenter fra Kenya blir gode kenyanske koner,” men Kena og Ziki lengter etter noe mer. Til tross for politisk rivalisering mellom familiene deres er jentene gode venner, og støtter hverandre i å nå drømmene sine i et konservativt samfunn. Men, når kjærligheten blomstrer dem imellom, blir jentene tvunget til å måtte velge mellom lykke og trygghet. Wanuru Kahius film er inspirert av Monica Arac de Nyekos novelle ”Jambula Tree,” som vant Caine Prize of African Writing i 2007. Den handler om to jenter fra Uganda som blir forelsket i hverandre. Wanuru Kahiu har uttalt at ”å lage filmen om to kenyanske kvinner som elsker hverandre betyr å utfordre den motstanden som finnes mot homofili hos skuespillere, filmcrew, venner og familie.”

Ruben på Rafiki med Thierry.png
Godt selskap: produsentene Verona Meier og Ruben Thorkildsen ved siden av Cannes`festivaldirektør Thierry Frémaux og skuespillerne og regissør av Rafiki under verdenspremieren på filmen i Cannes onsdag kveld.

Da denne filmen ble valgt ut til Un Certain Regard i Cannes skapte det kontroverser i hjemlandet hvor filmen har blitt forbudt fordi den oppmuntrer til lesbisk livsførsel, noe som er brudd på kenyansk lov som forbyr homofili.

- Jeg håper filmen får mye oppmerksomhet og at den aktualiserer det faktum at det er land som forsvarer lover og holdninger som er fullstendig utdatert, sier Ruben Thorkildsen. Og allerede har den kenyanske statens holdning gjort at filmen har fått oppmerksomhet internasjonalt, blant annet i New York Times.

En god periode for amerikansk indie-film

Thorkildsens interesse for film økte kraftig da han var 20 år.
- Det var en god tid for amerikanske indie-filmer og jeg husker også bølgen av danske filmer som viste at det gikk an å lage gode filmer i Norden også. Arild Østin Ommundsens Mongoland var veldig inspirerende. Tre år senere satset jeg alt på en filmkarriere og siden det har jeg jobbet med film hver dag. Jeg begynte med kortfilmproduksjoner for å få en forståelse for faget, forteller Thorkildsen.

Alltid produsent

-Jeg har alltid sett på meg selv som produsent og aldri tenkt på å ha andre roller I bransjen. Jeg fikk på filmskolen på Lillehammer og siden jeg allerede hadde jobbet med studentproduksjoner på skolen visste jeg hva jeg gikk til. Mange av mine medstudenter er nå veletablerte filmskapere, og da vi sluttet på skolen startet jeg Ape&Bjørn sammen med produsent Pål Røed som var en av medstudentene fra Lillehammer, forteller Thorkildsen.   

- I samme periode møtte jeg også Martin Lund, vi ble venner og lagde eksamensfilm sammen. Allerede da forstod vi at vi burde fortsette samarbeidet, for vi hadde fått en forståelse av hvordan vi kunne hente det beste ut av hverandre når vi jobbet på et prosjekt. De fleste av erfaringene jeg har fått i filmbransjen har vært med ham, så vi har endt opp med å ha den samme tilnærmingen til faget, og han er en inspirerende person å jobbe med, sier Ruben Thorkildsen. 

Rart firmanavn

Nå er de to partnere i Ape&Bjørn. Helt fra begynnelsen ville de ha sitt eget selskap.
-Året før filmskolen jobbet jeg i Tordenfilm, som også var et selskap startet av tidligere filmskolestudenter, si jeg tenkte nok at dette var måten å gjøre ting på. Navnet Ape&Bjørn, det er en vel bevart hemmelig hva som ligger bak det, sier Thorkildsen.  

Prosjektene kommer til oss - eller vi setter dem i gang

-Mesteparten av våre norske produksjoner blir foreslått til oss av filmskapere vi allerede samarbeider med eller av regissører vi vil samarbeide med. Ellers kommer folk til oss med prosjekter de vil vi skal vurdere, og ofte har vi egne ideer vi vil forfølge. 
Våre internasjonale samproduksjoner kommer gjennom et aktivt arbeid med å finne ut hvilke bra prosjekter som finnes der ute. Rafiki var et prosjekt som Verona Meier fant for oss. 

Motivert av magefølelsen

-Selv er jeg veldig motivert av min egen magefølelse. Og jeg trenger virkelig å føle at jeg kan kjempe for et prosjekt gjennom de årene det tar å få det stablet på bena. Jeg må vite grunnen for hvorfor jeg skal bruke flere år av mitt liv på noe. Jeg må også vite hvem som er manusforfatter og regissør. Er det en god kjemi mellom oss, kan vi få noe godt ut av å jobbe sammen? Det er nødvendig at de har en egenart, på en eller annen måte, jeg vil at det skal være en sterk visjon som jeg kan ta del i, sier Thorkildsen.

Ser etter x-faktoren

-Under produksjoner er min hovedinteresse alltid å jobbe frem et prosjekt sammen med manusforfatter og regissør. Alle filmer er forskjellige og har sine egne forutsetninger for å bli gode, men det er ikke noen formel som kan brukes likt på alle. Jeg liker å jakte på den såkalte x-faktoren. Filmproduksjon er en kompleks jobb, så det hender at jeg drømmer om å være potetbonde. Poteter virker enklere, sier den sørlandske filmprodusenten. 

Veldig travelt nå

-Akkurat nå har vi det veldig, veldig travelt. Joern Utkilens debutspillefilm Vann over ild, har norsk premiere 4. juni og vi holder nå på med etterarbeidet på Martin Lunds Psychobitch som skal ha premiere 11. januar. Vi filmer også akkurat nå Jannecke Systad Jacobsens nye film Hjelperytteren og jobber med en ny serie for NRK, Kvinner&Cava, laget av Karin Dahlsrtøm og Thorkild Schrumpf. Og nettopp ble det offentlig kjent at vi har blitt en del av den tyske regissøren David Wnendts internasjonale produksjon Sunlit Night som akkurat nå filmer i New York men som snart vil komme til Norge for opptak. Og vi har en masse spennende prosjekter som vi håper å få realisert de kommende årene, sier produsent Ruben Thorkildsen.

Intervjuet er skrevet av Jørn Rossing Jensen, oversatt fra engelsk av Jakob Berg  

 

  • Jakob Berg
    • Jakob Berg

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Kommunikasjon, innsikt & internasjonale forhold
    • Telefon: +47 22 47 45 91
    • Mobil: +47 971 977 66
    • E-post: jakob.berg@nfi.no