Teknopilot og Sarepta Studio vant i går kveld en BAFTA-pris for spillet My Child Lebensborn i klassen Games beyond entertainment. 

My child lebensborn
De glade prisvinnerne Elin Festøy (t.v) og Catharina Due Bøhler avbildet like etter prisutdelingen i London. 

Spillet lar spillerne oppleve hvordan norske tyskerbarn (Lebensborn) ble behandlet etter 2. verdenskrig. Og My Child Lebensborn var altså nominert i klassen for Best Games beyond entertainment – spill som gjør mer enn å underholde.

BAFTA er British Academy of Film and Television Arts og deler ut priser til både britiske og internasjonale verk av svært høy kvalitet. En av prisutdelingene BAFTA står for omhandler spill, og den ble delt ut under en tre timers sending og seremoni torsdag 4. april i London. 
Det prisvinnende norske spillet er et samarbeidsprosjekt mellom kreativ produsent Elin Festøy i Teknopilot AS og Catharina Due Bøhler og spillutviklerne i Sarepta Studio AS, som er en del av Hamar Game Collective.

Engasjerende spill om aktuelt tema


- Teknopilot og Sarepta har klart å lage et bevegende og engasjerende spill rundt et vanskelig og dessverre fremdeles aktuelt tema. Det er fantastisk å se hvor bra de har klart å engasjere spillere over hele verden, og inspirerende at de nå får den anerkjennelsen en BAFTA-pris innebærer. Det viser at spill også kan være med å sette viktige problemstillinger på dagsorden, sier spillansvarlig i NFI, Kaja Hench Dyrlie.

Spillet har fått totalt 1,4 millioner kroner i utviklingstilskudd fra Norsk filminstitutt, og i tillegg tilskudd til lansering i utlandet.

- Vi ønsker å skape oppmerksomhet om skjebnene til barn av fiendesoldater, noe som dessverre har blitt veldig aktuelt i disse dager. Det er viktig å ikke stemple dagens barn av IS soldater på samme vis som vi i Norge ga barn merkelappen "tyskerbarn". Det reduserer disse barna til et problem og noe man kan støte fra seg, sier Festøy.

Om spillet


My Child: Lebensborn er et spill som gir innblikk i livet til et krigsbarn - en tyskerunge - i Norge etter 2. verdenskrig. I dette simuleringsspillet skal du ta vare på et Lebensborn-barn. Barnet skal mates, stelles, lekes med og må beskyttes fra omverdenen. Det vil vise seg å være en både vanskelig og hjerteskjærende oppgave. For spillet baserer seg på faktiske hendelser fra etterkrigstiden, hvor mange barn opplevde å være nærmest fritt vilt i sine lokalsamfunn fordi de bar genene til sine tyske soldatfedre.
Dette mobilspillet utnytter spillsjangerens evne til å skape identifikasjon. Spilleren vil gjennom å ta egne valg oppleve å få et medansvar for barnets velferd og kunne utforske hvor begrensede muligheter disse barna hadde. Målet er å gi spillerne kunnskap om en lite kjent del av norsk etterkrigshistorie og innsikt i hvordan hat kan få et lokalsamfunn til å straffe uskyldige barn.

Spillet er en selvstendig produksjon, rettet mot barn fra 13-årsalderen og oppover.

Spillet har siden lansering i mai 2018 solgt over 150.000 eksemplarer verden over, blitt nevnt på listen over de beste spillene i 2018 hos blant annet Polygon og The New Yorker, og vant den norske Spillprisen for Beste Spill Liten Skjerm 2018.

De andre nominerte spillene i samme kategori var:
11-11: Memories Retold, Celeste, Florence, Life is Strange 2 og Nintendo Labo